http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

måndag 11 februari 2019

10 kilos krukan


Temat för det här projektet är, dreja olika former med 10 kg lera=1 paket. 
Så här blev den första 10 kilos krukan, drejad i rödlera med 25% chamotte.
På bilderna nedan kan ni följa arbetets gång.....


Jag började med att dreja ut en mindre bit lera för att fästa på en träplatta så att 10 kilos krukan kunde drejas och lyftas av på denna platta.


För att spånskivan ska få ett bra fäste gör jag spår i leran och fuktar den.


Så där, nu är plattan på plats!


Jag tycker det är tungt att centrera stora klösar, därför börjar jag med 2,5 kg. 


Det räcker till en botten och början till krukans vägg.


Eftersom jag inte vill ha så tjocka väggar, värmer jag med värmepistol så att de relativt tunna väggarna blir stadiga.


Jag räfflar kanten, på med slickers och en ring med lera som jag fäster noga för att kunna dreja vidare.


Krukan växer, men lerringarna som fästes på är ju inte centrerade, därför blir kanten ojämn, jag skär av kanten varje gång ny lera har tunnats ut för att behålla krukan centrerad. Sedan är det dags att värma med värmepistolen igen så att väggen orkar bära en ny ring med lera.


Så här fortsätter jag sedan tills jag använt 10 kg.


Det tog några timmar. Den sista ringen med lera tunnade jag inte ut så mycket då jag gillar att kanten är lite tjockare, tycker det ger en fin avslutning som gör att krukan inte känns ömtålig. Krukan blev 50 cm hög. Leran som jag skurit bort för att jämna till kanten, räckte till handtagen.


Slutligen gjorde jag ett litet hål i botten, så att jag kan plantera direkt i krukan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar