http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

måndag 8 februari 2016

Lugnet och tystnaden med en bekant


Under helgen intog ett glatt gäng verkstan för keramikkurs! Såklart blev det mycket prat om stort och smått, skratt och hyllorna blev fyllda, det tillverkades mycket keramik, fat, koppar, båtar och figurer, kul! Tack till er!


Idag blev tystnaden och lugnet påtagligt, vilken kontrast, men jag gillar det!


Arbetade med den här ovala formen, som har fötter och snirkliga handtag, en blomkruka jag tillverkat många av genom åren. Kommer aldrig tröttna på formen känns det som, den förändras lite, har nog blivit några cm högre och hänklarna har varierats, den är som en bekant man gillar och tycker det är trevligt att träffa då och då.


Tycker om att pyssla med handtagen......


Stämpel i botten.


Klart!





2 kommentarer:

  1. Du gör så oerhört vackra krukor! Tänk att något så enkelt som en hänkel kan få så spännande former.
    Du ställde en fråga till mig angående hur man kan få bort missfärgningar efter järn, men jag såg att mitt svar inte kom fram till dig eftersom din mailbox var full. Jag kapar därför ditt fina keramikinlägg med lite städtips: =) Jag har hört tips om att man kan gnugga in vinsyra (finns i kryddhyllan) med en blöt svamp på missfärgningarna eller gnida med rabarber för att få bort järnavlagringar. (Rabarbern innehåller oxalsyra som är extra bra för att ta bort rostfläckar). Man kan även strö över potatismjöl och därefter hälla på ren 24%-ig ättika och gnugga. Har aldrig provat själv, så meddela gärna hur det funkar om du testar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ruth, blir så glad att du gillar min keramik! och tack för att du meddelade mig om mailboxen, ska genast kolla. Hör av mig när jag provat ditt tips, verkar bra, har tidigare köpt ett medel men det måste användas med skyddshandskar så detta måste ju vara miljövänligare:-)

      Radera