http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

fredag 10 oktober 2014

Överraskad och förundrad


Igår råkade jag, på väg till ett annat ärende, passera det här. Förundrad stannade jag tvärt, vad är detta jag missat?!


En möbel, en skulptur i lera? Eller är det något nytt material? 
Visade sig vara "Kodyngetronen" av Karin Auran Frankenstein byggd av pappersmassa, potatismjöl, torv, lera, sand, halm och kobajs.


En klocka i samma material, denna hade slätare, mörkare yta. Läste mig till att " Verken har sitt ursprung i en fascination för adobe och lerhusbyggestraditionen. Förutom det befriande att kringgå lerans begränsningar berör verken också traditionsbunden kunskap och naturens potential."


På väggen hängde denna, något så traditionellt som en väggklocka men i detta märkliga material, så begåvat!
Utställningen pågår till den 2 november på Form och Design Center.





2 kommentarer:

  1. Stolen var ju härlig. Påminner om en giraff!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är den både fin och lite "svampig". Jag vågade inte provsitta den!

    SvaraRadera