http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

lördag 10 december 2016

Att bli nostalgisk över ncs färgsystem


Igår hämtade jag ut ett paket med penslar och färg som jag beställt, älskar nya penslar!


De här färgerna har jag inte testat tidigare så det blir spännande, återkommer med resultat:)


Det är målningsfärdiga färger tillverkade efter ncs färgsystem, så jag tog fram pärmen från HDK och kursen i färglära....... någon som minns? 


Blev lite nostalgisk när jag bläddrade bland alla övningsblad från skolan, alla dessa nyanser vi blandade utifrån grundfärgerna dagarna i ända, alla små målade färgprovslappar..... här färgtriangel som visar variationerna i vithet, svarthet och kulörthet inom samma kulörton.


Kulörtonsnitt. Härligt med färg, blev inspirerad att måla eller kanske mest att blanda själva färgen!


Det ska bli roligt att arbeta med färg på lera, på liknande sätt som man målar på duk. Skillnaden är ju förstås bränningen, då allt kan hända, bara att förlita sig på ugnsguden, slumpen eller ödet.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar