onsdag 24 augusti 2016

En pärlskulptur


En pärlskulptur, vacker tycker jag men samtidigt lite äcklig, associerar till mögel eller liknande....
Jag är förtjust i skulpturer som är uppbyggda av små komponenter som bildar en större helhet och inspirerades av en mästare på just detta; Tara Donovan.
Så här är mitt bidrag till Monthly Makers i augusti på temat pärlor. Skulpturen är ca. 25x15 cm med jag önskar den var 25x15 meter istället och fyllde ett stort rum.....



Detta var materialet som fanns hemma, lite större träpärlor samt små skimrande pärlor.


Jag började med att göra en stomme av grov och stadig ståltråd, som jag kunde trä pärlorna på och som höll ihop skulpturen.


Därefter byggde jag på fler pärlor med hjälp av limpistol och fick fram formen.


Jag ville få skulpturen mer enhetlig så nästa steg blev att färgsätta den.


Här hade sprejfärg varit toppenbra men det hade jag inte i ateljén så pensel och akrylfärg fick duga!



Till sist små vita pärlor på vissa ställen. 










10 kommentarer:

  1. Häftig! Jag associerar till en klase vindruvor - medelhavs-feeling med andra ord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad kul! Nu när du säger det kan jag också "se" lite övermogna vindruvor :)

      Radera
  2. Så fantastiskt spännande, härligt och konstnärligt bidrag - och som du säger, en liten aning äckligt :D Jag gillar det! Fick också god lust att beställa hem ett halvt bollhav till dig så du kan bygga den i större skala. Det vore bautacoolt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, bra idé, det här med bollhav, det hade varit roligt att bygga av!

      Radera
  3. Tycker den är så himla häftig! Kan inte sluta titta på den!

    SvaraRadera
  4. Åh detta är verkligen inspirerande! Så konstnärligt och häpnadsväckande! Jag vill se mer, vill känna på den, undersöka. Precis så som jag vill bli berörd av konst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen Tack Wilda, din kommentar gör mig enormt tacksam och glad!
      Tack :)

      Radera