http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

torsdag 3 mars 2016

Ett kärl


Känns som en lättnad att bli färdig med denna form, ibland är det svårt att få till det. Vet inte hur många timmar (tappat räkningen) jag har arbetat med den, men nu är jag nöjd!


Ville ta med mig idéerna och inspirationen av tyg som jag använde i arbetet med urnorna och prova det på en kärlform. Skålen/kärlet är ett favorittema, ursprunglig på något sätt, måste ju ha varit något av det första våra förfäder skapade, för att kunna samla eller förvara mat och vatten. Tänker också att kärlet kan vara en symbol för fest, generöst och välkomnande med en stor skål på bordet!


Det svåra var att få vecken, rörelsen och balansen att kännas bra mellan insidan och utsidan. Jag byggde upp och rev ner, byggde upp och tog bort......


Insida


Utsida.
Återkommer med bilder när skålen är bränd och glaserad.









2 kommentarer: