http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

fredag 18 december 2015

Vad händer i keramikverkstaden?


Vad händer i keramikverkstaden? Det var länge sen jag delade med mig av några bilder därifrån, men här kommer några. Jag har haft ett par veckor med koncentrerat lerarbete, hur lyxigt är inte det? Därför passade jag på att bygga större urnor eller om det är byster? Iallafall har jag bl.a. inspirerats av marmorbyster och klätt urnorna i draperat "tyg". Fick idéen när jag svepte in urnorna i riktigt tyg som man gör för att fukten ska fördelas jämt och torka långsamt under byggtiden. Detta pysslande vid dagens slut, då man klär formerna gillar jag, känns ombonat och skyddande på något sätt, så därav tanken att låta urnorna behålla tyget och inte vara så nakna.


Jag börjar med att dreja  urnans fot och en stor skål som blir urnans botten.


Därefter bygger jag flera lager på höjden och skulpterar fram formen. Klurigt med alla veck och att få fram tygkänslan.....


Skisser till arbetet har jag tidigare visat här.


Urnorna är nu ca 60 cm höga.


Okej, så ser det ut just nu, men för varje form vill man ju ändra och göra annurlunda så det är väl bara att jobba på och se hur det blir.....










4 kommentarer:

  1. Jag hittade hit via better bloggers länklista! wow bad kreativt! gott nytt år på dig! kram!
    www.fridagsvensson.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, detsamma! kul att hitta fler bloggar att följa/Linda

      Radera