måndag 27 april 2015

Smycka med stickor


Det blev armband och halsband av Monthlymakers apriltema, tändstickor. Jag tycker det är kul att bli inspirerad och göra något jag inte hade gjort annars, så tack till dem som organiserar detta! Först ett regnbågsfärgat armband av avbrutna stickor, inte så vasst och stickigt som det ser ut faktiskt, tack vare limmet på baksidan.


För att lättare få armbanden över handen limmades en resår dit.


Därefter en bredare variant som målades svart. 


Enkelt att lägga ut ett mönster och sen flera lager med smältlim, böj till formen innan limmet svalnat helt och limma till sist dit resårband. Måla i önskad färg. Klart!
Roliga att göra men lite ömtåliga att använda, så därför funderade jag på något annat sätt att länka ihop stickorna.


Så här blev det med träpärlor som länk, fungerade bra, limmet doldes och det blev hållbart.


Färgvariant












4 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR det svartbrända armbandet. Så sagolikt magiskt mäktigt! Tänkte på en krona när jag först såg bilden på Instagram, vilket satte igång massor av tankar och idéer och historier i mitt huvud! Fascinerad och inspirerad. Tackar för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt att du gillar det, tack! Det var ett klurigt tema ni hade hittat på, och kul att utmana sig själv.

      Radera
  2. Så himla fin idé och resultatet är ju alldeles strålande! Precis som Alicia fastnade jag också lite extra för det svarta, rimmar väl med materialet också. Tänk så mycket olika saker en kan göra av tändstickor! Tack för inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad glad jag blir! Tycker hela grejen att utmana sig själv är utvecklande och att dessutom få feedback känns så lyxigt, tusen tack!

      Radera