http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

måndag 1 september 2014

Min verktygslåda


Skärtråd, används för att dela lera med. Man håller träbitarna i händerna och sträcker tråden.


En bit sämskskinn, bra att ha vid drejning för att få extra mjuka kanter liksom natursvampen som jag använder när jag drejar och vid alla andra tekniker då man behöver vatten.


Modelleringspinnar i olika träslag och form, ett måste till reliefer och ornament!


Sken, de två undre i trä samt ett i metall med taggig kant, för att putsa och jämna till former.


Här lite vassa verktyg, en rasp för gips igentligen men jättebra till läderhård lera. Hemmagjord favoritkniv, tillverkad av bågfilsblad som slipats till önskad båge med flera lager pappersteip till handtag.
Nål för att rista, göra hål mm och slutligen ett hålverktyg, dessa finns i olika diameter.


Slingor finns i alla varianter av profil, för att beskicka, svarva av undersidan på drejade föremål men är också bra till att ta bort lera, tex. inuti en skulptur.


Penslar, är ju så fina att man kan ha dem till prydnad men de är också bra att måla med.
Sen finns det mängder med fler verktyg och varianter, allt från specialkavlar till passare men jag har en tendens att alltid välja de här och när jag inte hittar någon av dem vill inte arbetsron infinna sig.
Sällan ser de ut som på bilderna utan är täckta med lera och flera lager damm, därför försvinner de lätt.
Till sist, ej på någon bild, mycket bra verktyg, händerna!







2 kommentarer:

  1. Jag köpte svindyr slinga när jag var i USA, dom är superbra... men dyra som attan... somliga köper prada skor, somliga keramikverktyg :D

    SvaraRadera
  2. Precis, det är kul att köpa nya verktyg! Har du några tips på favoriter?

    SvaraRadera